Blijvend Applaus Prijs 2024

Bart Schneemann

foto: Mark Kohn

Op zondag 3 november 2024 om 14.00 uur wordt in theater De Kleine Komedie in Amsterdam de Blijvend Applaus Prijs 2024 in de categorie Muziek uitgereikt aan Bart Schneemann. De Prijs, bestaande uit een bronzen sculptuur van Iris Le Rütte en een geldbedrag van € 7.500, wordt toegekend op voordracht van de jury bestaande uit Wenneke Savenije, Hans van den Boom en Corné Ran.

Uit het juryrapport

'Geen enkele Nederlandse hoboďst kan zó ontroerend mooi solo-aria’s van Purcell, Vivaldi en Bach spelen als Bart Schneemann, sinds 1988 de bevlogen artistiek leider van het Nederlands Blazers Ensemble. Behalve een musicus in hart en nieren, is Schneemann ook een muzikale vrijdenker, die met zijn NBE de mooiste programma’s heeft bedacht waarin hij oude en nieuwe Westerse muziek ingenieus vervlecht met traditionele en andere muzieksoorten uit alle windstreken. Straatmuzikanten, zigeuners, vluchtelingen, iedereen wordt door Schneemann liefdevol omarmd wat leidt tot spontane improvisatie, grenzeloze inspiratie en altijd weer verrassend fantasierijke Concerten. Met de compositiewedstrijd van het jong NBE geeft hij jaarlijks nieuwe impulsen aan musicerende jongeren. De winnaars treden op in het kleurrijke Nieuwjaarsconcert van het NBE, steevast een muzikaal hoogtepunt van het jaar. Schneemann bedenkt niets zonder diepere bedoelingen, maar wil niet als de muzikale dominee van de lage landen worden gezien. Daarom brengt hij zijn ontwapenende muzikale vredesmissie steevast met een hartverwarmende dosis humor'.