Blijvend Applaus Prijs 2022:

Jan Joris Lamers

foto: Mark Kohn

Op zondag 23 oktober a.s. om 14.00 uur wordt in De Kleine Komedie in Amsterdam de Blijvend Applaus Prijs 2022 in de categorie Toneel - Televisie - Film, uitgereikt aan Jan Joris Lamers. De prijs, bestaande uit een bronzen sculptuur van Iris le Rütte en een geldbedrag van € 7.500 wordt toegekend op voordracht van de jury bestaande uit Dianne Zuidema, Hans Kemna en Sander Janssens.

Uit het juryrapport

Jan Joris Lamers is ontegenzeglijk een van de belangrijkste vernieuwers van het Nederlandse toneel. Sinds eind jaren zestig drukt hij zonder onderbreking een grote stempel op ons podiumkunstenlandschap: niet alleen als toneelspeler, maar ook als regisseur, scenograaf, graficus en docent. Hij opereert vooral vanuit de kleine theaterzalen, maar zijn invloed reikt tot ver daarbuiten. In maart is hij tachtig jaar geworden, en nog altijd staat hij met regelmaat op de planken. Dat vraagt wat ons betreft om een Blijvend Applaus.